Portretten van (de) aarde

De serie Oude en nieuwe helden van (de) aarde is het vervolg op de serie Rembrandt herrijst uit Nederlandse aarde. Deze serie bevat portretten van oude helden, inspirators uit de kring van Rembrandt, en nieuwe helden, zoals Tommy Wieringa, Jane Goodall en Amanda Gorman. “Zij zijn helden in de zin dat zij inspireren, de vinger op de zere plek durven te leggen en aanzetten tot nadenken. Het zijn bekende en minder bekende mensen, want uiteindelijk zijn alle helden gewoon mens. Een mens opgebouwd uit elementen van de aarde. De helden kijken je aan en soms dwars door je heen. Beter gezegd, de aarde kijkt je aan en maakt contact met je. Je maakt contact met de natuur op een heel bijzondere manier.” 

De portretten maak ik bij voorkeur live van de persoon. Bij de eerste schets in het atelier kan de geportretteerde zelf kiezen uit de plekken waar hij/zij/hen affiniteit mee heeft, uit mijn collectie zand, aarde, schelpen, steenkool, veren en boombast uit verschillende delen van de wereld naar keuze op (eiken)houten paneel.

De expositie “Oude en Nieuwe helden van (de) Aarde” in de Broeker Kerk was een groot succes. Geniet hier nog even na:

  • Nieuwe Helden: Peter R. de Vries en anderen

Peter R. de Vries ; Eugène Dubois ; Camilla Dubois ; Tommy Wieringa ; Amanda Gorman ; Jane Goodall ; Channa Samkalden ; BLM ; Zelensky ; Saskia ; Hendrickje ; Titus Volwassen ; Marina Ovsjannikova ; Jelle Ozinga ; Willem Beunis ; Zelfportret Judith Dubois ; Maarten.

Peter R. de Vries

Dit Portret van Peter R. de Vries is opgebouwd uit zand en aarde uit verschillende delen van Nederland, de Antillen, (zoetwater)mossel, steenkool, mergel, boombast, schelp en takjes van de blauweregen op een eikenhouten paneel.
Het zand van west Veluwe en boombast van een Giant Sequoia, vlakbij Putten, staan symbool voor de Puttense moordzaak. De aarde uit de Noord-Hollandse polder is de grond waarop hij is opgegroeid. Het zand van de Nederlandse Antillen verwijst naar de zaak van Natalee Holloway. e mooie grote verweerde schelp daar bij zijn schouder lijkt op een vingerafdruk. De 3 stukjes boombast van een zeeden bij zijn hals passen als puzzelstukjes in elkaar. De verstrengelde takjes van de blauwe regen doen me denken aan DNA. Voor zijn blauwe ogen heb ik mosselschelp van het Hollandse strand gebruikt. Het lichte gedeelte van de huidskleur is mergel en in zijn lippen zitten stukjes koraal. Zijn haren zijn van gemalen mosselschelp en marmerpoeder.

Camilla

Portret van mijn dochter Camilla Dubois, gemaakt van zand en aarde elementen van verschillende plekken in Nederland, Italië en Californië.
Voor de huidskleur is mergel gebruikt, afkomstig van de Pietersberg in Limburg. De lippen zijn opgbouwd uit stukjes koraal, schelpjes van het Noordzeestrand en gemalen dakpannenklei uit Tegelen, Limburg. Verder is er gebruik gemaakt van zand van de Veluwe, steenkool, stukjes groene mossel voor de ogen en oesterschelp voor het wit in de ogen. Omdat Camilla oorspronkelijk een Etruskische naam is (beschaving uit de oudheid in het gebied dat in de huidige Italiaanse regio’s Toscane, Lazio en Umbrië ligt), is er voor de haren en het t-shirt zand gebruikt van het strand bij Populonia, Zuid-Toscane. Met een magneet is het ijzerpoeder uit het zand gehaald om te gebruiken voor het portret. De sliertjes in het haar zijn stukjes bast van de Giant Sequoia uit Californië. 

Eugène Dubois

Portretschilderij van Eugène Dubois, een oud-oom van Judith Dubois. Hij was paleontoloog en hij was de eerste die een bewijs voor de evolutietheorie van Darwin zocht en vond in 1893. Al tijdens zijn jeugd verzamelde hij planten, gesteenten en fossielen en in de loop van zijn leven raakte hij gefascineerd door de evolutie van de mens. Met zijn vondsten leverde hij een belangrijke bijdrage aan de wetenschap en is hij een held van (de) aarde. 

Voor dit portretschilderij is gebruik gemaakt van zand en aarde afkomstig van plekken op de wereld die in verbinding staan met Eugène Dubois. Voor zijn huidskleur is mergel gebruikt afkomstig van Zuid-Limburg waar hij is geboren en getogen. Ook is er dakpannenklei gebruikt uit Noord-Limburg en steenkool uit de Zuid-Limburgse steenkoolmijnen. In zijn haar zit een stuk berkenbast, een stuk dennenbast en hars van een boom, verwijzend naar de natuur die hij eindeloos bestudeerde en naar zijn achternaam Dubois. Berkenbast is ook gebruikt voor zijn kraag en stropdas. De stropdas ligt horizontaal omdat hij een sterk karakter had en met zijn vondst dwars lag binnen de katholieke gemeenschap en wetenschap. De rol berkenbast rechtsonder staat symbool voor de studie die hij jarenlang deed aan zijn bureau en de stekel van een stekelvarken als pen. Zijn kraag is opgebouwd uit leistenen uit de Ardennen in België, tegen de grens van Limburg aan. De knopen van zijn jasje zijn ook van leisteen uit België. Linksonder is een stuk fossiel te zien van een pijlstaartinktvis van 75 miljoen jaar oud, gevonden in een riviertje in Zuid-Limburg. Als laatste is er onder de kraag een torretje geplaatst, omdat hij zo gefaschineerd was door de vele levensvormen in de natuur.

Tommy Wieringa

Dit portret van schrijver Tommy Wieringa is live gemaakt van zand en aarde uit verschillende delen van Nederland, Afrika en de Antillen, (zoetwater)mossel, steenkool, mergel, berkenbast en pennenveer op een eikenhouten paneel.
Het schilderij is opgebouwd uit zand uit Overijssel, want daar liggen zijn roots, en zand uit de Antillen, waar hij een deel van zijn vroege jeugd doorbracht. Aarde en zand uit de Sahara verwijzend naar zijn reizen in Marokko en zand dat hij zelf meenam van de voet van de Kilimanjaro en aarde uit Tanzania en andere delen van Afrika. Ook is er in het portret zand verwerkt uit Terschelling, Drenthe en aarde uit de polder, waar hij momenteel woont, met als homeknop zoetwatermossel. Voor het licht op het gezicht is mergel uit Limburg en zand met warme kleuren uit de Veluwe gebruikt, de lippen bestaan uit Tegelse klei en koraal, stukjes schelp en steenkool vormen zijn donkere ogen. De pennenveer is (waarschijnlijk) van een ekster.

Amanda Gorman

Dit portret van de Amerikaanse dichter Amanda Gorman is gemaakt van zand en aarde uit verschillende delen van Afrika, de Antillen, Suriname en California en zoetwatermossel, Giant Sequoia bast en schelp.

Amanda Gorman werd wereldwijd bekend door haar voordracht van haar gedicht “The hill we climb” bij de eedaflegging van de Amerikaanse president Joe Biden en ze maakte grote indruk met haar rake woorden. Ze spreekt zich uit tegen discriminatie en strijdt voor rassengelijkheid en genderrechtvaardigheid. Kortom, een grote inspiratie en een held.

Het schilderij is opgebouwd uit zand uit Californië, daar waar ze geboren en getogen is en Afrika, daar waar de roots van haar voorouders liggen. Ook bevat het aarde uit de Antillen en Suriname, plekken waar slavenhandel werd bedreven. Het koraal en het eikenhouten paneel staan symbool voor de lange reizen over zee die de slaven moesten doorstaan. De tanden van Gorman zijn gemaakt van oesterschelp en haar haren van steenkool. Haar handen, welke een belangrijk deel uitmaken van de performance van Gorman als dichter en spreker, zijn gemaakt van Giant Sequoia bast uit Californië. Deze boom staat symbool voor kracht en volhardendheid, twee eigenschappen die Gorman zelf ook bezit. Haar kraag is gemaakt van zoetwatermossel en de gele schelp verwijst naar de krachtige outfit van Gorman die ze tijdens haar bekende speech droeg.

Dit schilderij van een ‘nieuwe held’ staat in relatie tot het portret van een ‘oude held’, een portret genaamd BLM (Black Lives Matter) geïnspireerd op het schilderij ‘Twee Afrikaanse mannen’ van Rembrandt. Het portret van de Afrikaanse man stamt een bijzondere periode van 30 jaar in het eerste deel van de 17de eeuw, een periode toen er in Amsterdam een hechte Afrikaanse gemeenschap was en ze gelijkwaardige burgers waren.

Gorman strijdt tegen ongelijkheid die een gevolg is van de eeuwenlange slavernijperiode. Hoewel het dus portretten zijn van helden uit totaal verschillende tijdsperioden, staan ze beiden symbool voor vrijheid en gelijkheid. 

naar boven

Jane Goodall

Dit portret van Jane Goodall is gemaakt van zand en aarde uit verschillende delen van Afrika, Giant Sequoia bast uit Californië, mergel, mosselen en steenkool. 

Jane Goodall is bekend van haar waardevolle werk als antropoloog en bioloog. Het meest bekend is ze van haar studie naar het sociale en familiale leven van de chimpansee. Ze ontdekte dat de homo sapiens niet de enige denkende soort is en dat chimpansees diepgaande relaties hadden met soortgenoten. Verder verricht ze met de Jane Goodall instituut vele heldendaden voor het klimaat en de leefwereld van de chimpansee door bijvoorbeeld stroperij aan te pakken. Ze is een held voor het behoud van de natuur. 

Het schilderij is opgebouwd uit zand en aarde uit Afrika, de plek waar Jane Goodall haar leven aan heeft gewijd. Voor het maken van de huidskleur van Goodall is gebruik gemaakt van mergel. Haar haren zijn gemaakt van gemalen mosselschelpen. De chimpansee is opgebouwd uit zand uit Italië, specifiek van ijzerhoudende strandzand uit Zuid-Toscane, aarde uit Afrika en steenkool. De monden van zowel Jane Goodall en de chimpansee zijn deels gemaakt van een stukje Giant Sequoia bast uit Californië. 

Judith Dubois heeft de eer gehad Jane Goodall een keer in levende lijven te zien. “Dat was in 1993 tijdens de tentoonstelling ‘Ape-Man, Man-Ape’ in het “Pesthuis” voor het Nationaal Natuurhistorisch Museum in Leiden over Eugène Dubois, een oud-oom van mij. Hij was paleontoloog en hij was de eerste die in 1893 bewijs voor de evolutietheorie van Darwin vond. Tijdens een speciale bijeenkomst ter ere van de opening van de tentoonstelling was Jane Goodall ook aanwezig en heeft ze ook gesproken. Een zeer inspirerende vrouw.”

naar boven

Channa Samkalden

Dit portret van Channa Samkalden is gemaakt van zand en aarde uit verschillende delen van Nederland, Afrika, de Dolomieten en Toscane en bevat Sint Jacobsschelp, steenkool, berkenbast, Giant Seqouia bast en zoetwatermossel.

Channa Samkalden is advocaat en is bekend van de zaak tegen Shell. Ze vertegenwoordigde vier Nigeriaanse boeren en de Vereniging Milieudefensie in een procedure tegen Shell vanwege olievervuiling in Nigeria. Uiteindelijk na 13 jaar procederen kreeg ze Shell op de knieën en wonnen ze de zaak.

In het schilderij zit een Sint Jacobsschelp verwerkt – de schelp in het logo van Shell – die Channa zelf in stukken heeft geslagen. De schelp is verwerkt in de bef, de witte geplooide strook die onderdeel uitmaakt van de kledij van een advocaat. De toga is gemaakt van steenkool, wat een verwijzing is naar de zaak tegen Shell en de fossiele energie. In haar hand heeft ze een perkamentrol vast, gemaakt van berkenbast, verwijzend naar de dossierstukken. Ook heeft ze twee pennenveren vast, een van een eend uit de polder en huidige woonplaats en een van een buizerd. Net zoals een roofvogel het overzicht kan houden door alles van een afstandje te overzien, heeft Channa Samkalden dat ook in zich.
De puntjes van de pennenveren wijzen naar een stuk steen, dat afkomstig is van een olieboring van 2.500 duizend meter diep in de aarde, wat verwijst naar de zaak tegen Shell en hier de kleine lettertjes in het contract. Deel van haar hand en de haren zijn gemaakt van Giant Sequoia bast uit Californië. Op haar schouder rust een zoetwatermossel, waaromheen nog meer kleine stukjes mossel licht schijnen op het document in haar handen. Het schilderij bevat verder zand en aarde uit Afrika – een verwijzing naar de vier Nigeriaanse boeren – en Toscane, waar Samkalden gewoond en gestudeerd heeft.

naar boven

Black Lives Matter

Dit portretschilderij is geïnspireerd op het schilderij ‘Twee Afrikaanse mannen’ van Rembrandt. Het schilderij maakt deel uit van de serie ‘Rembrandt herrijst uit Nederlandse aarde’ en is dus gemaakt van zand en aarde alleen uit Nederland. Zo is het haar van de man gemaakt van steenkool en is door het gebruik van oesterschelpen een kledingstuk gecreëerd. Het portret is gemaakt op een eikenhouten paneel.

Met het schilderij ‘Twee Afrikaanse mannen’ uit 1661, dat te bewonderen is in het Mauritshuis, maakte Rembrandt twee Afrikaanse mannen het hoofdonderwerp in plaats van dat zij werden afgebeeld als bijfiguren of slaven, zoals dat later in en na de 17de eeuw hoofdzakelijk gebeurde. Waarschijnlijk waren het twee vrije mannen uit de buurt van de Antoniesbreestraat, waar Rembrandt woonde. Bij dit portretschilderij van Dubois heeft ze ingezoomd op een van de twee mannen, hij die met de blik in zijn ogen indruk maakte. Volgens Dubois zijn de ogen het belangrijkste element in een portretschilderij.

Dit schilderij van een ‘oude held’ staat in relatie tot het portret van de ‘nieuwe held’ Amanda Gorman. Het portret van de Afrikaanse man stamt uit de tijd aan het begin van de trans-Atlantische slavernijperiode. Gorman strijdt tegen de rassenongelijkheid die voortkomt uit de slavernij. Hoewel het dus portretten zijn van helden uit totaal verschillende tijdsperioden, staan ze beiden symbool voor vrijheid en voor gelijkheid. 

naar boven

Zelensky

Portret van Zelensky, president van Oekraïne, een held die niet kan ontbreken in de serie ‘Oude en Nieuwe Helden van (de) Aarde’. Gemaakt van onder andere aarde en zand uit Polen, de Zwarte Zee bij Georgië, steen uit de Dolomieten, mergel, lapis lazuli, zand en aarde uit Nederland, mosselschelp en gele schelp Corculum cardissa op eikenhouten paneel. 

De gele schelp Corculum cardissa en de blauwe mosselschelp staan symbool voor de Oekraïense vlag. Steen uit de Dolomieten staat voor kracht en resistentie. Zand uit Polen staat voor de vele vluchtelingen, die in Polen zijn opgevangen. Zand uit de Zwarte zee: de strijd om de toegang tot de havens. De blauwe lucht van lapis lazuli, de vriendschapssteen, voor de steun van de Oekraïners onderling en omliggende landen. Mergel, zand en aarde uit Nederland staat voor de connectie en opvang van Oekraïense vluchtelingen ook in Nederland en de homeknop van zoetwatermossel voor de vluchtelingen in Broek in Waterland.

De gehele opbrengst van het portret zal worden gedoneerd aan humanitaire hulp voor Oekraïne. Er kan geboden worden op het schilderij vanaf een bedrag van 1.900 euro. Stuur een bericht via het contactformulier van deze website. Zo gaat er geen geld verloren aan veiling of bemiddelingskosten. Aan het eind van de expositie op 6 juni wordt de hoogste bieder gecontacteerd over de aankoop. Het bieden wordt (indien gewenst anoniem) op de website en ter plekke bijgehouden.
5 juni: bod van 2.500 euro!
6 juni: bod van 2.700 euro!
6 juni 23:00uur: definitief bod van 3.000 euro netto! Dus schoon (excl. 9%BTW en materiaalkosten) voor het goede doel ten behoeve van humanitaire hulp voor Oekraïne door de Stichting De Leeuw Kyiv

Mooie combi: een uniek en prachtig portretschilderij aan de muur voor de hoogste bieder en een donatie aan het goede doel!

Het portret was te bewonderen tijdens de expositie in de Broeker Kerk die plaatsvindt van 27 april t/m 6 juni, Kerkplein 13, Broek in Waterland. Zie nieuws voor meer info.

naar boven

Saskia

Dit portret van Saskia, de eerste vrouw van Rembrandt, maakt deel uit van de serie ‘Rembrandt’s binnenste cirkel’ en is gemaakt van zand en aarde uit Nederland, zoals mosselschelp, zoetwatermossel, kokkels en een pennenveer op een eikenhouten paneel.

Saskia was de eerste vrouw van Rembrandt en was zijn grote muze. Als Rembrandt vrouwen schilderde, leken ze vaak op Saskia of ze stond model voor hem. Dat ze Rembrandt zo inspireerde, maakt haar volgens Dubois een held. 

De huidskleur van Saskia is gemaakt van mergel. Het blauwe in de ogen van Saskia komt van de mosselschelp. Rechtsonder schittert een zoetwatermossel, wat een spiegeltje of klein beeldschermpje zou kunnen voorstellen. Linksonder is een prachtige oesterschelp aangebracht, met daarboven twee stukjes kokkel afkomstig van de Wadden. Met de pennenveer linksonder schrijft Saskia haar eigen geschiedenis. Het portret is gemaakt op een eikenhouten paneel met beeldige krullen en maakt deel uit van een drieluik. Het paneel is in drieën gezaagd zodat er een drieluik ontstond van Rembrandt met zijn twee geliefden: Saskia en Hendrickje (de tweede vrouw van Rembrandt). Zij zijn ‘uit hetzelfde hout gesneden’. 

Volgens Dubois zijn de ogen het belangrijkste element in een portretschilderij. Je krijgt het gevoel dat iemand terugkijkt. Of beter gezegd, dat de aarde je aankijkt.

naar boven

Hendrickje

Dit portret van Hendrickje, de tweede vrouw van Rembrandt, maakt deel uit van de serie ‘Rembrandt’s binnenste cirkel’ en is gemaakt van aarde elementen uit Nederland, zoals mergel, oesterschelp en koraal.

Het portret is gemaakt op een eikenhouten paneel met beeldige krullen en maakt deel uit van een drieluik. Het paneel is in drieën gezaagd zodat er een drieluik ontstond van Rembrandt met zijn twee geliefden: Saskia (de eerste vrouw van Rembrandt) en Hendrickje . Zij zijn ‘uit hetzelfde hout gesneden’. 
Hendrickje zorgde er samen met Titus, de zoon van Rembrandt, voor dat de Rembrandt door kon gaan met zijn werk toen hij failliet raakte. Samen met Titus startte ze een BV en werden zij kunsthandelaren voor Rembrandt. 

Het rood van de lippen van Hendrickje en het kleed dat zij draagt is gemaakt van rood koraal. De huidskleur is gecreëerd door het gebruik van mergel. De oorbel is een klein stukje van een oesterschelp. Rechtsonder is een sleutel te zien. Op het originele portret gemaakt door Rembrandt is deze sleutel niet in zijn geheel te zien, maar verdwijnt hij in de jurk van Hendrickje ter hoogte van haar hart. De theorie van Judith Dubois is daarom dat het de sleutel tot de kluis en haar hart is. 

naar boven

Titus volwassen

Dit portretschilderij van Titus maakt deel uit van de serie ‘Rembrandt herrijst uit Nederlandse aarde’ en is dus gemaakt van aarde elementen uit Nederland, zoals mergel, steenkool, boombast en oesterschelp. 

Het schilderij bestaat uit aarde en zand uit verschillende plekken in Nederland, zoals de Veluwe, het strand en Limburg. Zo is de huidskleur gemaakt van mergel uit de mergelgrotten in Limburg. Het zwarte bij zijn kraag is steenkool uit Limburg. De muts van Titus is gemaakt van gemalen Tegelse dakpannenklei. Om zijn krullen na te maken is er een stuk boombast verwerkt in zijn haar. De highlight op zijn neus is een stukje oesterschelp en zijn ogen zijn gemaakt van schelpen van het Nederlandse strand. Linksonder op zijn schouder en rechts in de achtergrond zijn pennenveren te zien, die staan symbool voor de vele schrijfoefeningen die hij als jongetje aan zijn lessenaartje heeft gedaan. Zie het schilderij van de jonge Titus.

Hoewel Rembrandt meerdere kinderen had, was Titus de enige zoon die niet al op heel vroege leeftijd overleed. Titus zat vaak model voor Rembrandt en hij verscheen daardoor vaak op zijn schilderijen. Zijn vader Rembrandt gaf zoveel geld uit, dat hij op een gegeven moment failliet raakte. Het was Titus die ervoor zorgde dat zijn vader door kon gaan met zijn werk. Samen met de tweede vrouw van Rembrandt, Hendrickje, richtte hij een kunsthandel op, zodat Rembrandt door kon gaan met schilderen. Titus overleed op 26-jarige leeftijd aan de pest, enkele maanden voordat Rembrandt overleed. Rembrandt was enorm gehecht aan Titus, wellicht kon hij het verdriet van zijn overlijden niet verdragen. Rembrandt overleed, in 1669, op 63-jarige leeftijd. 

naar boven

Marina Ovsjannikova

Marian Ovsjannikova

Portret van Marina Ovsjannikova is gemaakt van zand uit Polen, de Zwarte Zee bij Georgië, berkenbast, mosselschelp, corculum cardissa schelp, mergel, steenkool en een parel op eikenhouten paneel.

Tijdens een uitzending van het nieuws op de Russische staatstelevisie heeft Marina Ovsjannikova een handgeschreven anti-oorlogsposter te ontvouwen waarop stond “Geen oorlog, stop de oorlog, geloof de propaganda niet, hier liegen ze tegen jullie, Russen zijn tegen oorlog” met in de hoek de kleuren van de Oekraïense vlag getekend. Zij werkte bij deze zender en heeft ontslag genomen, haar verdere lot is nog niet bekend.

De gehele opbrengst van het portret zal worden gedoneerd aan Giro555. Er kan geboden worden op het schilderij vanaf een bedrag van 1.500 euro. Stuur een bericht via het contactformulier van deze website. Er gaat er geen geld verloren aan veiling of bemiddelingskosten. Aan het eind van de expositie 6 juni wordt de hoogste bieder gecontacteerd over de aankoop. Het bieden wordt (indien gewenst anoniem) op de website en ter plekke bijgehouden.

Mooie combi: een uniek en prachtig portretschilderij aan de muur en een donatie aan het goede doel!

Het portret is te zien in Atelier Judith Dubois

naar boven

Jelle Ozinga

Dit portretschilderij van Jelle is gemaakt van zand en aarde uit Nederland op een eikenhouten paneel.
Jelle is de zoon van een goede vriendin van Judith Dubois. Hij was vijftien toen hij geportretteerd werd en staat op jonge leeftijd al op de planken. Misschien zal hij later een geweldige cabaretier worden, maar een held op het podium is hij sowieso al. 

Het belangrijkste van dit schilderij en van alle portretschilderijen uit deze serie zijn volgens Judith Dubois de ogen. Net als bij de portretten van Rembrandt kijkt de persoon je echt aan en heb je het gevoel dat iemand terugkijkt. Of anders gezegd, dat de aarde je aankijkt. Zodra je dat gevoel te pakken hebt, is een schilderij volgens Judith geslaagd.  

naar boven

Willem Beunis

Dit portretschilderij van Willem Beunis is gemaakt van aarde elementen uit Nederland, zoals mergel, steenkool, (zoetwater)mossel, en het portret is gemaakt op een houten paneel. 

Willem is geboren en getogen in Limburg, vandaar dat er bijvoorbeeld voor zijn huidskleur gebruik is gemaakt van mergel uit de Limburgse mergelgrotten. Hij is erg begaan met de zee en varen, het gebruik van de zoetwatermossel verwijst hiernaar. Zijn bijzondere wenkbrauwen zijn opgebouwd uit steenkool uit de mijnen in Zuid-Limburg. 

Willem Beunis is een jeugdvriend van Pieter Dubois, Judith’s broer. Het portret was in opdracht gemaakt en een cadeau aan Willem van Pieter. 

naar boven

Zelfportret Judith Dubois

Rembrandt staat bekend om zijn vele zelfportretten, vandaar dit zelfportret van Judith Dubois. Voor dit schilderij is gebruik gemaakt van zand en aarde uit Toscane, Californië, Limburg en de polder, berkenbast en zoetwatermossel.
Voor het haar is gebruik gemaakt van berkenbast, wat terugslaat op de naam ‘Dubois’; in het Frans betekent dit ‘van het hout’ of ‘van het bos’. De ogen zijn gemaakt van mosselen. Judith Dubois heeft Limburgse roots, vandaar dat er verschillende soorten mergel zijn verwerkt in het portret. Het rood van de lippen is gemalen dakpannenklei, van de dakpannenfabriek van de opa van Judith. Verder is er zand en aarde uit Toscane gebruikt, van plekken en huizen waar Judith jarenlang heeft gewoond. De slierten die de kraag vormen, zijn van de boombast van de Giant Sequoia boom uit Californië, de plek waar Judith begon met haar zandschilderijen. De sequoia is een bijzondere boom die staat voor kracht en volharding, terwijl de bast wel heel zacht is. De boom staat daarom ook symbool voor het karakter van Judith. Verder is er ook marmerpoeder gebruikt, wederom een link naar Italië, en een zoetwatermossel uit de polder waar ze momenteel woont.

naar boven

Vermeers Meisje

Dit portretschilderij van Vermeers Meisje is gemaakt van aarde en zand uit Nederland, California, Italië en Frankrijk en bevat marmerpoeder, lapis lazuli en een oesterschelp op een eikenhouten paneel. Voor de blauwe hoofddoek van het Vermeers Meisje is gebruik gemaakt van marmerpoeder en lapis lazuli, een gesteente met een intense azuurblauwe kleur uit Afghanistan. De ogen zijn gemaakt van zoetwatermossel en gewone mossel. Het kraagje is een oesterschelp en de mouw is opgebouwd uit aarde uit Toscane en Californië. De lippen zijn gemaakt van kleine stukjes koraal en Tegelse dakpannenklei. De lijnen van het eikenhouten paneel bewegen prachtig mee met de houding van het meisje.
Het portret van het Vermeers Meisje maakte Dubois voor de wedstrijd ‘Het Geheim van de Meester’.

naar boven

Maarten

Dit portretschilderij is gemaakt van aarde elementen uit Nederland, lapus lazuli, oesterschelpen, dakpannenklei uit Limburg op een houten paneel. 
De lapus lazuli, een blauw gesteente uit Afghanistan, is gebruikt voor zijn bril. Zijn ogen zijn gemaakt van mosselen. Naast aarde en zand uit Noord-Holland – de provincie waar Maarten Dubois woonde – bevat het schilderij ook zand van een wel heel bijzondere plek, namelijk de plek waar Maarten, die inmiddels is overleden, ligt begraven. Dit zand is verwerkt in zijn baard. Het rood bij zijn hals en bij zijn neus is dakpannenklei uit Limburg en de highlights op zijn gezicht zijn gecreëerd door het gebruik van oesterschelpen. 

Maarten was de neef van Judith Dubois. Hij was een markante man. Hij organiseerde events in het Amsterdamse poppodium Paradiso, waar hij een bijzondere status genoot door zijn stimulatie van vooruitstrevende muziek. Het portretschilderij was een cadeau van de zus van Maarten aan haar broer. 

naar boven