Portraits made in Earth

The series Old and new heroes (made) of the earth is the sequel to the series Rembrandt rises from dutch soilThis series contains portraits of old heroes, inspirers within Rembrandt's circle, and new heroes, like Tommy Wieringa, Jane Goodall and Amanda Gorman. “They are heroes in the sense that they inspire, dare to identify the problem and encourage people to reflect. They are famous and lesser known people, in the end all heroes are human. A human being made of elements of the earth. The heroes look at you and sometimes even right through you. In other words, the earth looks at you and makes contact with you. You make contact with nature in a very special way. 

I prefer to portray the person live. During the first sketch in my studio, you can choose from the places you have an affinity with, from my collection of sand, earth, shells, coal, feathers and bark from different parts of the world and the (oak ) wooden panel.

De expositie “Oude en Nieuwe helden van (de) Aarde” in de Broeker Kerk was een groot succes. Geniet hier nog even na:

  • Nieuwe Helden: Peter R. de Vries en anderen

Peter R. de Vries ; Eugène Dubois ; Camilla Dubois ; Tommy Wieringa ; Amanda Gorman ; Jane Goodall ; Channa Samkalden ; BLM ; Zelensky ; Saskia ; Hendrickje ; Titus Volwassen ; Marina Ovsjannikova ; Jelle Ozinga ; Willem Beunis ; Zelfportret Judith Dubois ; Maarten.

Peter R. de Vries

Dit Portret van Peter R. de Vries is opgebouwd uit zand en aarde uit verschillende delen van Nederland, de Antillen, (zoetwater)mossel, steenkool, mergel, boombast, schelp en takjes van de blauweregen op een eikenhouten paneel.
Het zand van west Veluwe en boombast van een Giant Sequoia, vlakbij Putten, staan symbool voor de Puttense moordzaak. De aarde uit de Noord-Hollandse polder is de grond waarop hij is opgegroeid. Het zand van de Nederlandse Antillen verwijst naar de zaak van Natalee Holloway. e mooie grote verweerde schelp daar bij zijn schouder lijkt op een vingerafdruk. De 3 stukjes boombast van een zeeden bij zijn hals passen als puzzelstukjes in elkaar. De verstrengelde takjes van de blauwe regen doen me denken aan DNA. Voor zijn blauwe ogen heb ik mosselschelp van het Hollandse strand gebruikt. Het lichte gedeelte van de huidskleur is mergel en in zijn lippen zitten stukjes koraal. Zijn haren zijn van gemalen mosselschelp en marmerpoeder.

Camilla

Portret van mijn dochter Camilla Dubois, gemaakt van zand en aarde elementen van verschillende plekken in Nederland, Italië en Californië.
Voor de huidskleur is mergel gebruikt, afkomstig van de Pietersberg in Limburg. De lippen zijn opgbouwd uit stukjes koraal, schelpjes van het Noordzeestrand en gemalen dakpannenklei uit Tegelen, Limburg. Verder is er gebruik gemaakt van zand van de Veluwe, steenkool, stukjes groene mossel voor de ogen en oesterschelp voor het wit in de ogen. Omdat Camilla oorspronkelijk een Etruskische naam is (beschaving uit de oudheid in het gebied dat in de huidige Italiaanse regio’s Toscane, Lazio en Umbrië ligt), is er voor de haren en het t-shirt zand gebruikt van het strand bij Populonia, Zuid-Toscane. Met een magneet is het ijzerpoeder uit het zand gehaald om te gebruiken voor het portret. De sliertjes in het haar zijn stukjes bast van de Giant Sequoia uit Californië. 

Eugène Dubois

Portretschilderij van Eugène Dubois, een oud-oom van Judith Dubois. Hij was paleontoloog en hij was de eerste die een bewijs voor de evolutietheorie van Darwin zocht en vond in 1893. Al tijdens zijn jeugd verzamelde hij planten, gesteenten en fossielen en in de loop van zijn leven raakte hij gefascineerd door de evolutie van de mens. Met zijn vondsten leverde hij een belangrijke bijdrage aan de wetenschap en is hij een held van (de) aarde. 

Voor dit portretschilderij is gebruik gemaakt van zand en aarde afkomstig van plekken op de wereld die in verbinding staan met Eugène Dubois. Voor zijn huidskleur is mergel gebruikt afkomstig van Zuid-Limburg waar hij is geboren en getogen. Ook is er dakpannenklei gebruikt uit Noord-Limburg en steenkool uit de Zuid-Limburgse steenkoolmijnen. In zijn haar zit een stuk berkenbast, een stuk dennenbast en hars van een boom, verwijzend naar de natuur die hij eindeloos bestudeerde en naar zijn achternaam Dubois. Berkenbast is ook gebruikt voor zijn kraag en stropdas. De stropdas ligt horizontaal omdat hij een sterk karakter had en met zijn vondst dwars lag binnen de katholieke gemeenschap en wetenschap. De rol berkenbast rechtsonder staat symbool voor de studie die hij jarenlang deed aan zijn bureau en de stekel van een stekelvarken als pen. Zijn kraag is opgebouwd uit leistenen uit de Ardennen in België, tegen de grens van Limburg aan. De knopen van zijn jasje zijn ook van leisteen uit België. Linksonder is een stuk fossiel te zien van een pijlstaartinktvis van 75 miljoen jaar oud, gevonden in een riviertje in Zuid-Limburg. Als laatste is er onder de kraag een torretje geplaatst, omdat hij zo gefaschineerd was door de vele levensvormen in de natuur.

Tommy Wieringa

This portrait of writer Tommy Wieringa is made live, out of sand and soil from different parts of the Netherlands, Africa and the Antilles, (freshwater) mussel, coal, marl, birch bark and quill pen on an oak panel.
The painting is made of sand from his Dutch native province Overijssel and sand from the Antilles, where he spent part of his early childhood. Soil and sand from the Sahara referring to his travels in Morocco and sand that he himself brought from the foot of Kilimanjaro. Also soil from Tanzania and other parts of Africa. Sand from Terschelling, Drenthe and soil from the polder, where he currently lives, is also part of the portrait, with a piece of freshwater mussel as home button. Marl from Limburg and sand with warm colors from the Veluwe have been used for the light on the face, the lips consist of Tegelen clay and coral; pieces of shell and coal form his dark eyes. The feather is (probably) from a magpie.

Amanda Gorman

This portrait of the American poet Amanda Gorman is made of sand and soil from different parts of Africa, the Antilles, Suriname and California and freshwater mussel, Giant Sequoia bark and shell.

Amanda Gorman became known worldwide for her reading of her poem “The hill we climb” at the inauguration ceremony of the President of the U.S.A. Joe Biden. Her striking words made a huge impression. She speaks out against discrimination and fights for racial equality and gender justice. A great inspiration and a hero.

In the painting you can see sand from California, where she was born and raised. Sand from Africa, where her ancestors' roots lie. It also contains soil from the Antilles and Suriname, places where slaves were traded. The coral and oak panel symbolize the long sea voyages the slaves had to endure. Gorman's teeth are made of oyster shell and her hair of coal. Her hands, which are an important part of Gorman's performance as a poet and speaker, are made of Giant Sequoia bark from California. This tree symbolizes strength and perseverance, two qualities that Gorman herself possesses. Her collar is made of freshwater mussel and the yellow shell refers to Gorman's expressive outfit she wore during her famous speech.

This painting of a 'new hero' is related to the portrait of an 'old hero', a portrait called BLM (Black Lives Matter) inspired by Rembrandt's painting 'Two African Men', which dates from a special period of 30 years in the first part of the 17the century, a period when there was a close African community in Amsterdam and they were equal citizens.

Gorman fights against inequality as a result of the centuries-long slavery period. Although they are portraits of heroes from completely different time periods, they both symbolize freedom and equality. 

above

Jane Goodall

This portrait of Jane Goodall is made of sand and soil from different parts of Africa, Giant Sequoia bark from California, marl, mussels and coal. 

Jane Goodall is known for her valuable work as an anthropologist and biologist. She is best known for her study of the social and family life of chimpanzees. She discovered that the homo sapiens are not the only thinking species and that chimpanzees had deep relationships with congeners. The Jane Goodall Institute takes care for the climate and living environment of the chimpanzee and tackles poaching, for example. Jane Goodall is a hero for nature. 

The painting is made of sand and soil from Africa, the place where Jane Goodall has devoted her life. Marl was used to create Goodall's skin color. Her hair is made from mussel shells. The chimpanzee is made of sand from Italy, specifically ferruginous beach sand from southern Tuscany, soil from Africa and coal. The mouths of both Jane Goodall and the chimpanzee are made partly from a little slice of Giant Sequoia bark from California. 

Judith Dubois has had the honor of seeing Jane Goodall live in 1993 during the exhibition 'Ape-Man, Man-Ape' in the 'Pesthuis' in front of the National Natural History Museum in Leiden about Eugène Dubois, her great-uncle. He was in 1893 a paleontologist and he was the first to find evidence for Darwin's theory of evolution. "Jane Goodall also attended and spoke at a special event to mark the opening of the exhibition. A very inspiring woman.”

above

Channa Samkalden

This portrait of Channa Samkalden is made of sand and soil from different parts of the Netherlands, Africa, the Dolomites and Tuscany and contains scallop shell, coal, birch bark, Giant Seqouia bark and freshwater mussel.

Channa Samkalden is a lawyer and known for the case against Shell. She represented four Nigerian farmers and the Milieudefensie Association in proceedings against Shell for oil pollution in Nigeria. Ultimately, after 13 years of litigation, she brought Shell to its knees and they won the case.

The painting contains a scallop shell – the shell in the Shell logo – which Channa smashed into pieces herself. The shell is incorporated in the bands, the white pleated strip that is part of a lawyer's attire. The toga is made of coal, which is a reference to the case against Shell and fossil energy. In her hand she holds a scroll made of birch bark, referring to the file documents. She is also holding two quills, one from a duck from the polder and current residence and one from a buzzard. Just like that bird can keep an overview by seeing everything from a distance, Channa Samkalden had overview on the case.
The tips of the quills point to a piece of rock, which came from an oil well 2,500 thousand meters deep in the earth, which refers to the case against Shell and here the fine print in the contract. Part of her hand and hair are made from Giant Sequoia bark from California. A freshwater mussel rests on her shoulder, around which more small pieces of mussel shine light on the document in her hands. The painting also contains sand and soil from Africa – a reference to the four Nigerian farmers – and from Tuscany, where Samkalden lived and studied.

above

Black Lives Matter

This portrait is inspired by Rembrandt's painting 'Two African Men'. The portrait is part of the series 'Rembrandt rises from Dutch earth' and is thus made of sand and soil only from the Netherlands. For example, the man's hair is made of coal and a piece of clothing has been created by using oyster shells. The portrait is made on an oak panel.

In the painting 'Two African Men' from 1661, which can be admired in the Mauritshuis, Rembrandt painted two African men as the main subject instead of portraying them as minor figures or slaves, as was done later in and after the 17th centurythe often happened. They were probably two free men from Rembrandt's neighbourhood. In this portrait by Dubois, she zoomed in on one of the two men, the one who impressed with his gaze. According to Dubois, the eyes are the most important element in a portrait painting.

This painting of an 'old hero' is related to the portrait of the 'new hero' Amanda Gorman. The portrait of the African man dates from the time at the beginning of the transatlantic slavery period. Gorman fights against the racial inequality that stems from slavery. Although they are portraits of heroes from completely different time periods, they both symbolize freedom and equality. 

above

Zelensky

Portrait of Zelensky, President of Ukraine, a hero who cannot be missed in the series 'Old and New Heroes (made) of the Earth'. Made of soil and sand from Poland, the Black Sea near Georgia, stone from the Dolomites, marl, lapis lazuli, sand and soil from the Netherlands, mussel shell and yellow shell Corculum cardissa on oak panel. 

De gele schelp Corculum cardissa en de blauwe mosselschelp staan symbool voor de Oekraïense vlag. Steen uit de Dolomieten staat voor kracht en resistentie. Zand uit Polen staat voor de vele vluchtelingen, die in Polen zijn opgevangen. Zand uit de Zwarte zee: de strijd om de toegang tot de havens. De blauwe lucht van lapis lazuli, de vriendschapssteen, voor de steun van de Oekraïners onderling en omliggende landen. Mergel, zand en aarde uit Nederland staat voor de connectie en opvang van Oekraïense vluchtelingen ook in Nederland en de homeknop van zoetwatermossel voor de vluchtelingen in Broek in Waterland.

De gehele opbrengst van het portret zal worden gedoneerd aan humanitaire hulp voor Oekraïne. Er kan geboden worden op het schilderij vanaf een bedrag van 1.900 euro. Stuur een bericht via het contact form on this website. No money is lost on auction or brokerage costs. At the end of the exhibition on 6 June, the highest bidder will be contacted about the purchase. The bidding is tracked (anonymously if desired) on the website and on site.
5 juni: bod van 2.500 euro!
6 juni: bod van 2.700 euro!
6 juni 23:00uur: definitief bod van 3.000 euro netto! Dus schoon (excl. 9%BTW en materiaalkosten) voor het goede doel ten behoeve van humanitaire hulp voor Oekraïne door de Stichting De Leeuw Kyiv

Mooie combi: een uniek en prachtig portretschilderij aan de muur voor de hoogste bieder en een donatie aan het goede doel!

Het portret was te bewonderen tijdens de expositie in de Broeker Kerk die plaatsvindt van 27 april t/m 6 juni, Kerkplein 13, Broek in Waterland. Check news for more info

above

Saskia

This portrait of Saskia, Rembrandt's first wife, is part of the series 'Rembrandt's inner circle' and is made of sand and soil from the Netherlands, such as mussel shell, freshwater mussel, cockles and a pen feather on an oak panel.

Saskia was Rembrandt's first wife and was his great muse. When Rembrandt painted women, they often resembled Saskia, because she acted often as a model for him. According to Dubois, the fact that she inspired Rembrandt in this way makes her a hero. 

The skin color of Saskia is made of marl. The blue in Saskia's eyes comes from the mussel shell. At the bottom right, a freshwater mussel shines, which could represent a mirror or small screen. At the bottom on the left is a beautiful oyster shell, with two pieces of cockle from the Wadden above it. With the pen quill at the bottom left Saskia writes her own history. The portrait is made on an oak panel with beautiful curls and is part of a triptych. The panel was sawn in three to create a triptych Rembrandt with his two muses: Saskia and Hendrickje (Rembrandt's second wife). They form together one piece. 

According to Dubois, the eyes are the most important element in a portrait painting. You get the feeling that someone is looking back at you. Or rather, that the earth is looking at you.

above

Hendrickje

This portrait of Hendrickje, Rembrandt's second wife, is part of the series 'Rembrandt's inner circle' and is made of earth elements from the Netherlands, such as marl and oyster shell. There's also coral for the red dress and lips.

The portrait is made on an oak panel with beautiful curls and is part of a triptych. The panel has been sawn in three to create a triptych of Rembrandt with his two lovers: Saskia (Rembrandt's first wife) and Hendrickje . They form together on piece. 
Hendrickje and Titus, Rembrandt's son, ensured that Rembrandt could continue his work when he went bankrupt. Together with Titus she started a BV and they became art dealers for Rembrandt. 

The red of Hendrickje's lips and her dress is made of red coral. The skin color is created by the use of marl. The earring is a small piece of an oyster shell. At the bottom on the right there is a key. In the original painting by Rembrandt, this key cannot be seen entirety, but disappears in Hendrickje's dress at the height of her heart. Judith Dubois' theory is therefore that it is the key to the safe and her heart. 

above

Titus as adult

This portrait of Titus is part of the series 'Rembrandt rises from Dutch soil' and is therefore made of earth elements from the Netherlands, such as marl, coal, tree bark, feather and oyster shell. 

The portrait consists soil and sand from various places in the Netherlands, such as the Veluwe, the North See beach, marl and coal from Limburg. For example, the skin color is made of marl from the marl caves in Maastricht. The black at his collar is coal from Limburg. Titus' hat is made of ground roof tile clay of Tegelen. To create his curls, a piece of bark has been incorporated into his hair. The highlight on his nose is a piece of oyster shell and his eyes are made from shells from the Dutch beach. At the bottom left of his shoulder and in the background right are pen feathers, which symbolize the many writing exercises he did at his desk as a boy. See the painting of young Titus.

Although Rembrandt had several children, Titus was the only son who did not die at a very early age. Titus often posed for Rembrandt and often appeared in his paintings. Rembrandt spent so much money that at one point he went bankrupt. It was Titus together with Rembrandt's second wife, Hendrickje, became art dealers so that Rembrandt could continue painting. Titus died of the plague at the age of 26, a few months before Rembrandt died. Rembrandt was very attached to Titus, perhaps he could not bear the grief of his death. Rembrandt died one year later, in 1669, at the age of 63. 

above

Marina Ovsjannikova

Marian Ovsjannikova

Portrait of Marina Ovsyannikova is made of sand from Poland, the Black Sea near Georgia, birch bark, mussel shell, corculum cardissa shell, marl, coal and a pearl on oak wooden panel.

During a broadcast of the news on Russian state television, Marina Ovshannikova unfolded a handwritten anti-war poster that read "No war, stop the war, don't believe the propaganda, here they lie to you, Russians are against war" with in the corner drawn the colors of the Ukrainian flag. She worked for this channel and has now resigned. She was fined for her action and her further fate is not yet known.

The entire proceeds of the portrait will be donated to Giro555. You can bid for the painting starting from an amount of 1,500 euros. Send a message via the contact form on this website. No money is lost on auction or brokerage costs. At the end of the exhibition on 6 June, the highest bidder will be contacted about the purchase. The bidding is tracked (anonymously if desired) on the website and on site.

Nice combination: you will have a unique and beautiful portrait painting on your wall and at the same time a huge donation to charity!

Het portret is te zien in Atelier Judith Dubois

above

Jelle Ozinga

Dit portretschilderij van Jelle is gemaakt van zand en aarde uit Nederland op een eikenhouten paneel.
Jelle is de zoon van een goede vriendin van Judith Dubois. Hij was vijftien toen hij geportretteerd werd en staat op jonge leeftijd al op de planken. Misschien zal hij later een geweldige cabaretier worden, maar een held op het podium is hij sowieso al. 

Het belangrijkste van dit schilderij en van alle portretschilderijen uit deze serie zijn volgens Judith Dubois de ogen. Net als bij de portretten van Rembrandt kijkt de persoon je echt aan en heb je het gevoel dat iemand terugkijkt. Of anders gezegd, dat de aarde je aankijkt. Zodra je dat gevoel te pakken hebt, is een schilderij volgens Judith geslaagd.  

above

Willem Beunis

This portrait of Willem Beunis is made of earth elements from the Netherlands, such as marl, coal, (freshwater) mussel, and the portrait is made on a wooden panel. 

Willem was born and raised in Limburg, which is why, for example, for his skin color use is made of marl from the Limburg marl caves. He is very fond of the sea and boating, the use of the freshwater mussel refers to this. His special eyebrows are made of coal from the mines in South Limburg. 

Willem Beunis is a childhood friend of Pieter Dubois, Judith's brother. The portrait was commissioned by Pieter and a gift to Willem. 

above

Zelfportret Judith Dubois

Rembrandt staat bekend om zijn vele zelfportretten, vandaar dit zelfportret van Judith Dubois. Voor dit schilderij is gebruik gemaakt van zand en aarde uit Toscane, Californië, Limburg en de polder, berkenbast en zoetwatermossel.
Voor het haar is gebruik gemaakt van berkenbast, wat terugslaat op de naam ‘Dubois’; in het Frans betekent dit ‘van het hout’ of ‘van het bos’. De ogen zijn gemaakt van mosselen. Judith Dubois heeft Limburgse roots, vandaar dat er verschillende soorten mergel zijn verwerkt in het portret. Het rood van de lippen is gemalen dakpannenklei, van de dakpannenfabriek van de opa van Judith. Verder is er zand en aarde uit Toscane gebruikt, van plekken en huizen waar Judith jarenlang heeft gewoond. De slierten die de kraag vormen, zijn van de boombast van de Giant Sequoia boom uit Californië, de plek waar Judith begon met haar zandschilderijen. De sequoia is een bijzondere boom die staat voor kracht en volharding, terwijl de bast wel heel zacht is. De boom staat daarom ook symbool voor het karakter van Judith. Verder is er ook marmerpoeder gebruikt, wederom een link naar Italië, en een zoetwatermossel uit de polder waar ze momenteel woont.

above

Vermeers Meisje

Dit portretschilderij van Vermeers Meisje is gemaakt van aarde en zand uit Nederland, California, Italië en Frankrijk en bevat marmerpoeder, lapis lazuli en een oesterschelp op een eikenhouten paneel. Voor de blauwe hoofddoek van het Vermeers Meisje is gebruik gemaakt van marmerpoeder en lapis lazuli, een gesteente met een intense azuurblauwe kleur uit Afghanistan. De ogen zijn gemaakt van zoetwatermossel en gewone mossel. Het kraagje is een oesterschelp en de mouw is opgebouwd uit aarde uit Toscane en Californië. De lippen zijn gemaakt van kleine stukjes koraal en Tegelse dakpannenklei. De lijnen van het eikenhouten paneel bewegen prachtig mee met de houding van het meisje.
Het portret van het Vermeers Meisje maakte Dubois voor de wedstrijd ‘Het Geheim van de Meester’.

above

Maarten

Dit portretschilderij is gemaakt van aarde elementen uit Nederland, lapus lazuli, oesterschelpen, dakpannenklei uit Limburg op een houten paneel. 
De lapus lazuli, een blauw gesteente uit Afghanistan, is gebruikt voor zijn bril. Zijn ogen zijn gemaakt van mosselen. Naast aarde en zand uit Noord-Holland – de provincie waar Maarten Dubois woonde – bevat het schilderij ook zand van een wel heel bijzondere plek, namelijk de plek waar Maarten, die inmiddels is overleden, ligt begraven. Dit zand is verwerkt in zijn baard. Het rood bij zijn hals en bij zijn neus is dakpannenklei uit Limburg en de highlights op zijn gezicht zijn gecreëerd door het gebruik van oesterschelpen. 

Maarten was de neef van Judith Dubois. Hij was een markante man. Hij organiseerde events in het Amsterdamse poppodium Paradiso, waar hij een bijzondere status genoot door zijn stimulatie van vooruitstrevende muziek. Het portretschilderij was een cadeau van de zus van Maarten aan haar broer. 

above