Samenwerking tussen mens en natuur is de kern van mijn werk en komt volledig tot uiting in mijn laatste kunstwerk: “Waterzuiveringsproces WMD” Zoals ik al schreef in mijn vorige nieuwsbrief, was ik door Interieurontwerpburo Buro Wierda benaderd voor een kunstwerk in opdracht voor het hoofdkantoor van WMD Waterleidingsmaatschappij Drenthe: “het proces van waterwinning tot de kraan” in een beeld samenvatten, dit op een wand van 5 bij 6 meter. Hieronder de uitgangspunten: het proces en het kleurenpalet. |
Als volgt mijn schetsontwerp in pastel op papier: |
Het geheel natuurlijke waterzuiveringsproces begint bij het oppompen van het grondwater tot 120 meter diep. Vervolgens wordt het grondwater “belucht” en reageert het met zuurstof, de ijzerroestdeeltjes slaan vervolgens neer en het ijzerslib wordt samen met het mangaan eruit gefilterd. Entzand filtert indien nodig de kalk eruit. De kalk zich hecht aan het entzand, dat vervolgens van grootte en kleur verandert tot de zogeheten pellets. Als laatste gaat het water door het nafiltergrind. Het volledig gezuiverde water gaat in het reservoir en van daaruit stroomt het via de leiding de kraan uit. |
Om alvast een indruk te geven hoe het in mijn techniek eruit zou gaan zien, had ik ook een schets in zand en aarde van Drenthe gemaakt, voor de lucht marmerpoeder en lapis lazuli. En in dit stadium was ik nog aan het experimenteren met plastic buisjes voor de waterleidingen: |
Bij een van mijn bezoeken aan het pompstation in de buurt van Assen zijn de verschillende materialen van het proces voor mij zorgvuldig verzameld: het zand van de grondboringen is het zand met schelpen! Er was in Drenthe heel lang geleden dus “gewoon” een zeebodem en strand, Drenthe aan zee! |
En het mooie rode ijzerslib, filtergrind, entzand, pellets en het diepzwarte nafilterzand: |
En tot slot het zand dat ik zelf verzameld heb uit het waterwingebied van de Hunze en Gasselterveld. En als laatste ingrediënten: heel veel zoetwatermosselen, symbool voor het gezuiverde water, en mosselen van het Noordzeestrand voor het blauw. |
Goede communicatie is het halve werk Niet alleen is een goede voorbereiding heel belangrijk voor het slagen van een project, minstens zo belangrijk is het contact met de opdrachtgevers voor het goede verloop en resultaat van een kunstwerk van een kleine 4 bij 5 meter! De praktische vraagstukken waren zoals: hoe bevestig je zo een groot kunstwerk van zand, aarde en schelpen op houten panelen aan de wand? Hoe houd je overzicht en wat is visueel de juiste afmeting? Hoe zwaar gaat het worden? |
Aan de slag in het atelier met het zand, aarde, schelpen op de zes houten panelen van ieder 250cm bij 122cm! |
De fijne samenwerking met en het vertrouwen van Atje Deinum en Oane Wierda van Buro Wierda en van Joris Grotenhuis namens WMD , waren zeer belangrijk voor een kunstwerk van zand en aarde in deze orde van grootte. |
Veel dank ook aan de timmermannen van het bouwbedrijf Hendriks voor de constructie en het monteren van de panelen: |
Hierboven even een laatste check door het nog een keer af te borstelen met een ruwe borstel: alles zit muurvast. En voilà hieronder het prachtige resultaat: |