CV in woord en beeld

(Onderaan de pagina mijn C.V. met links naar de artikels in kranten en tijdschriften)

 40 JAAR KUNSTENAARSCHAP: MIJN BIJZONDERE BAND MET DE KUNST, ONDERVERDEELD IN 8 PERIODES VAN 5 JAAR

Kunst stond niet bovenaan mijn studielijstje, het was mijn steun, toeverlaat en mijn passie. Ik omarmde de kunst en zij liet mij daarna niet meer los. Om de rode draad in beeld te brengen heb ik een overzicht van de verschillende fasen in de ontwikkeling van mijn werk gemaakt met beeld en tekst.

FASE 1: DE BASIS: ZUID-LIMBURG EN ITALIË. 

Op 7-jarige leeftijd maakte ik voor het eerst kennis met kunst in het atelier van de grote Maastrichtse kunstenaar Appie Drielsma. Schilderen, kleien, linoleumsnede, alles mocht en kon. Gedurende mijn laatste middelbare schooljaar volgde ik modelteken- en schilderlessen bij kunstenaar Franscz Witte in Zuid-Limburg. Mijn bijbel was het boek “Anatomy for the artist” van Jeno Barcsay en Guust Flater mijn tekenheld.
Op 18-jarige leeftijd vertrok ik naar Florence om de kunst een kans te geven en volgde aan het Istituto Per l’Arte e Il Restauro een corso di Pittura. Daarnaast ging ik elke week modeltekenen in het atelier van Patrick Hamilton aan Piazza S. Croce te Florence. Het gaf voldoening omdat ik snel leerde en er goed in was. Na mijn eerste jaar in Florence besloot ik mijn zo begeerde studie Bosbouw en “het redden van de bossen”, uit te stellen en langer te blijven in deze inspirerende stad. Ik zocht werk, want ik was niet aangenomen aan de Accademia. Het werd dus: zelf doen, autodidact. Heel blij was ik dat ik de lessen modeltekenen van Patrick mocht overnemen, ik ging al modeltekenles geven op 19-jarige leeftijd. Gelukkig maar, want ik ben geen serveerster maar een echte observeerster.
Via pastelkrijt stapte ik de kleurenwereld binnen en legde de kleuren en beweging van het Toscaanse landschap vast. Ik tekende veel en alles wat ik zag. Ik was een soort fototoestel en de smartphone bestond nog lang niet. In deze periode werd ik zo bedreven in het modeltekenen dat de figuren uit steeds minder lijnen bestonden. Ik merkte dat een paar lijnen voldoende zijn…

FASE 2: ‘BLIJVEN & DOORGAAN’, 1987-1992

Al wandelend en tekenend in Florence ontdekte ik in de wijk San Frediano de Florentijnse bottega’s, ateliers voor decoratie en restauratie van meubels. Op eenentwintigjarige leeftijd werkte ik bij een Bottega d’Arte van 5 Florentijnen, o.a. Leonardo Cappellini. Samen met zijn zus Tiziana hebben zij onder de naam Autentiqua de bottega van hun vader Marino voortgezet. Daar leerde ik de eeuwenoude technieken, zoals gesso gemaakt van krijt en konijnenlijm. En mocht ik hun verfijnde marmerimitaties mij eigen maken. Ik ontwikkelde mijn landschappen verder en bracht modeltekenen tot een hoog niveau tijdens mijn eerste expositie, op 24-jarige leeftijd, in Duitsland. Ik verkocht 21 kunstwerken. Op naar de volgende tentoonstellingen in Amsterdam, Duitsland en in Zürich, Zwitserland, terwijl ik in Toscane verhuisde van Florentijnse naar de Sienese heuvels en Monte Amiata. Vrienden wilden model staan en zo figureerden ze in mijn abstracte landschappen waar de mens onderdeel is van de natuur en andersom.
Mijn liefde voor de natuur zette zich voort in het landschap beleven en schilderen, vastleggen en delen, in alle technieken die voorhanden lagen. De verkoop van mijn werk voelde als een erkenning en gaf voldoening. Ik zette de studie Bosbouw op een zijspoor: in plaats van de bossen te redden ging ik ze vereeuwigen. En van de Italiaanse cultuur genoot ik in volle teugen, niet alleen de beelde kunst maar ook de woordkunst van cabaretier Giorgio Gaber. Ik vertaalde zijn teksten naar het Nederlands om ze te delen met mijn vrienden en ouders in Nederland.

 FASE 3: ‘TERUGDOORGAAN’ → NAAR NEDERLAND, EEN EIGEN ATELIER IN AMSTERDAM OPSTARTEN EN EEN REIS DOOR CALIFORNIA!

Een groot deel van fase 1 en fase 2 van mijn kunstenaarschap speelde zich af in Toscane. In fase 3 kwam er een einde aan mijn tijd in Italië. Op 26-jarige leeftijd besloot ik namelijk terug te gaan naar Nederland. Ik gaf privélessen portrettekenen en schilderen. Ik had Amsterdam leren kennen en ik begon een eigen atelier op de Overtoom, nu bekend als Atelier Judith Dubois. Ik pakte alles aan: decoraties, antiekimitaties of marmerimitaties, ontwierp en maakte Kunstige Tafels en Trompe l’oeils (foto’s van deze werken allemaal te bekijken op mijn Instagram of website). Ik gebruikte mijn kennis van Florentijnse technieken voor deze antiek- en marmerimitaties. Daarnaast exposeerde ik regelmatig in Nederland en België.
Op mijn dertigste reisde ik naar Californië om de twee door Jetta Van Hemert gekochte schilderijen te brengen. Het was het begin van haar collectie van mijn werk door de jaren heen. Ze is een van mijn mecenassen. Ik ontdekte al schetsend de mooie kleuren aarde en zand op het strand van de Pacific ocean en experimenteerde daar mijn eerste zandschilderijen.
Op zoek naar een nieuwe uitdaging in mijn schilderijen maakte ik me los van de traditionele technieken als pastel, aquarel en olieverf. Ik wilde de natuur niet meer imiteren, maar oppakken en het zo zijn eigen verhaal laten vertellen. Het is ook vanuit bewondering dat ik de natuur wil vastleggen om te delen en mensen bewust te maken van de schoonheid van de natuur. Het is bovendien altijd een vriendschap voor mij geweest. Een van de eerste zandschilderijen heet dan ook: Land-vriend-schap. 

FASE 4: EXPOSITIES, FRESCOCURSUS, OPDRACHTEN

 In fase 4 van mijn kunstenaarschap volgden er vele opdrachten (voor bijvoorbeeld een trompe l’oeil wandschildering van 3 bij 10 meter) en verschillende exposities in Nederland en Duitsland, o.a. in 1999 de expositie met modeltekeningen dit keer met het thema “Goden en Godinnen”.
In Nederland miste ik toch het gevoel van de bottega in Florence en daarom besloot ik collega decorateurs op te zoeken en een wens in vervulling te laten gaan: op mijn 35ste keerde ik terug naar mijn geliefde Italië voor een fresco-cursus in Venetië.  Een fresco is een muur- of plafondschildering waarbij de fijngemalen natuurlijke pigmenten direct op de natte kalk, het verse stucwerk, worden aangebracht (fresco is Italiaans voor ‘vers’), waarmee ze vervolgens reageren en worden gefixeerd. Pas jaren later zag ik het verband tussen de fresco’s en mijn zandschilderijen…
Het portret “De Mona Jetta” in opdracht van Jetta Van Hemert bracht mij nogmaals naar Californië. Aldaar nam ik uiteraard weer meer kleuren zand en aarde van het prachtige landschap mee terug.
Eenmaal terug in Nederland werd ik samen met andere kunstenaars gevraagd voor een kunstproject over de restauratie van Sanatorium Zonnestraal, een pionierswerk uit de periode van het Nieuwe Bouwen. Een van de eerste gebouwen gemaakt met bewapend beton.  Het was in verval geraakt door betonrot vanwege roestend ijzer. Ik heb een kunstwerk van betonfresco’s en metalen platen gemaakt, een uitvinding van eigen hand.

 FASE 5: EXPOSITIES, STUDIE VERTALEN, VIETNAM, MOLDAVIË, CALIFORNIË EN HOEKSCHILDERIJEN!

Kunst heeft mij door de jaren heen naar vele plekken op de wereld gebracht. Zo reisde ik in 2003 en 2004 met Colour4kids af naar Vietnam om daar een weeshuis met de lokale bevolking leefbaar te maken en te decoreren. In 2007 bracht dezelfde reden mij naar Moldavië. Ik vond het onwijs mooi om te ervaren dat ik met mijn vak een bijdrage kon leveren aan het verbeteren van de wereld van kinderen in een erbarmelijke situatie zonder enige hulp van overheid of andere instanties. 

Tussen de reizen door vele beurzen en exposities, verkoop en trompe l’oeil opdrachten. In deze tijd hield ik ook verschillende exposities van mijn zandschilderijen, die steeds puurder werden. Ik werd een echte purist en maakte inmiddels schilderijen zonder één spatje verf. Ik vond het een uitdaging om zoveel mogelijk kleuren te verzamelen en alleen daarmee schilderijen te maken. Het thema was nog steeds “De mens en de natuur”.
Als kunstenaar vond ik dat je ooit de Annunciatie geschilderd moet hebben. Omdat ik toen nog niet het lapis lazuli voor het blauw gebruikte, heb ik als achtergrond een dekbedovertrek van een blauwe lucht met wolkjes gebruikt.

In 2006 vertrok ik naar Californië voor een trompe l’oeil wandschildering in opdracht: het Toscaanse landschap aan de Californische kust aan de Highway 1 met persoonlijke items van de opdrachtgever erin opgenomen. Tussen de bedrijven door rondde ik ook mijn HBO vertaalopleiding Italiaans af en ging verder met de tolk-opleiding.

Op zoek naar nog meer beweging werden de eerste hoekschilderijen geboren. Deze hoekschilderijen creëren nog meer diepte en beweging in het schilderij. Ze laten letterlijk en figuurlijk zien dat elk verhaal verschillende invalshoeken heeft.

FASE 6 VAN MIJN KUNSTENAARSCHAP → MIJN MEESTERWERK IS GEBOREN!

 

We bevinden ons inmiddels in 2008. Ik was toen 42 jaar oud en ik leefde van exposeren op kunstbeurzen en het geven van kunstlessen aan kinderen. Ik rondde de opleiding Tolken af en werd beëdigd als tolk-vertaalster Italiaans.  
Steeds meer tolk- en vertaalwerk neem ik aan, omdat we inmiddels in een mondiale crisis zitten en de kunstwereld hard werd getroffen. Ik word blij van het maken van schilderijen, het is iets onmisbaars geworden, maar met mijn hersenen op een andere manier bezig zijn is net zo belangrijk.
2009 expositie Galerie Mia Joosten van Dirk den Hartog met zuiver en alleen zandschilderijen. In dit jaar werd ook mijn meesterwerk geboren: mijn dochter Camilla! Ze verrijkt iedere dag weer mijn leven. 

Mijn collectie zand en aarde begint serieuze vormen aan te nemen, vooral na een paar reizen met de auto naar de Dolomieten. Ter plekke ook veel geschetst en in het atelier zet ik de schetsen met die aardes en steen om in schilderijen. Natuur, milieu en communicatie blijven mijn drijfveren. In de aardse schilderijen komt de hele wereld samen, samenwerking. Met enkele lijnen plaats ik er een menselijk figuur in als deze iets toevoegt. 

Daarop volgde mijn nieuwe uitvinding: het boekschilderij: een hoekschilderij met een extra “bladzijde” erin, je kunt nu ook door de tijd heen bewegen.
Ook mooie opdrachten komen op mijn pad, zoals het aanbrengen van 40 m2 bladgoud op een vitrinekast bij the House of Pertijs. Samen met collega Anjo Brohm.
Ik realiseerde me in deze tijd dat ik me op mijn best voel als ik mijn tijd 50/50 kan verdelen in taalwerk en beeldwerk. Een combinatie waarin ik mij gelukkig voel. 

FASE 7: GOUD IN HANDEN?! 

Deze fase in mijn kunstenaarschap staat in het teken van het weer buiten wonen, lesgeven en vertalen & tolken. Op mijn 46ste verhuis ik met mijn dochter Camilla naar Broek in Waterland. Ik houd mijn atelier in Amsterdam aan en heb zo het beste van twee werelden. In Broek in Waterland richt ik de Kunstclub op en geef ik kunstlessen aan kinderen uit het dorp in de geest van Appie Drielsma. Ik verkoop af en toe schilderijen, maak Kunstige Tafels en portretten in opdracht en het vertaalwerk en tolken neemt steeds meer van mijn tijd in beslag.

 In 2016 wordt een schilderij van de Noordzee, dat bijna driedimensionaal is en nog maar net af, gespot op de Kunstroute in Broek in Waterland en verkocht. In dit schilderij ben ik met een nieuw soort beweging begonnen: ik laat blauwe en parelmoer mosselen door het dikke zand varen. Mijn zandschilderijen worden steeds aardser en grover. Ik laat het materiaal zelf steeds meer spreken. En door de verschillende structuren zijn een paar schilderijen voor blinde personen gemaakt. Spiritueel maar ook heel tastbaar. Ook volgden er zandschilderijen in opdracht voor een particulier en het 40-jarig bestaan van de Kunstbeurs Art Nocturne Knocke. Een bewonderaar van het schilderij “Dolomieten I” zei dat het voelt alsof je de natuur in huis haalt.

Het familieportret in olieverf, gebaseerd op het schilderij “de Olijke familie” van Jan Steen, in opdracht van Jetta van Hemert, bracht mij in 2016 weer even terug naar Moss Beach Pacifica California en kon zo ook mijn zandcollectie aanvullen.

Ik begin in deze periode ook aan een nieuwe serie genaamd ‘Kleine Werelden’, met titels als ‘Rimpeling’, ‘het Wijland’, en ‘Het Torentje van Babbel’. Ze ontstaan uit het idee over hoe klein onze wereld is geworden, hoe iedereen in zijn eigen wereldbolletje kan zitten, hoe klein we kunnen denken, maar ook hoe mooi kleine werelden kunnen zijn. Alles moet tegenwoordig sneller en flitsender en gekker en digitaal en verder, terwijl de echte schatten soms voor het oprapen liggen. Het voelt alsof ik, net als in het boek De Alchemist, goud in handen heb en dat wil ik delen met de mensen.

Lesgeven aan kinderen, aardse schilderijen, vertalen, tolken, Kunstige tafels, portretten en niet te vergeten: moeder zijn en genieten van het leven: ik heb het allemaal nodig. 

FASE 8 → EARTHPHONE, REMBRANDT HERRIJST UIT NEDERLANDSE AARDE EN PORTRETTEN VAN (DE) AARDE 

We zijn in de achtste fase van mijn kunstenaarschap beland, de periode van 2017-heden. De smartphone is in deze tijd niet meer weg te denken. Ik constateer: de wereld, de aarde, is weer plat geworden, zo plat als ons schermpje, en we zijn bang om eraf te vallen. De serie “kleine Werelden” en deze platte aarde bracht me tot het bedenken van de EarthPhone: een klein kunstwerkje die op een smartphone lijkt, maar een heel andere schermbeleving biedt. Het is gemaakt van aarde, zand, schelpjes of steensoorten, gelijmd op een klein houten paneeltje ter grootte van een smartphone.  Het gaat over contact met de wereld om ons heen. Kunst met een knipoog en een eyeopener tegelijkertijd. De Happinez wijdde er de uitgebreide beeldopening aan in september 2018.

In 2019 het Rembrandt jaar begon ik met de serie ‘Rembrandt herrijst uit Nederlandse aarde’. Portretten van pure materialen van de aarde en natuurlijke kleuren, zoals in zijn tijd. De serie bevat portretten van Rembrandt zelf en van personen die hij liefhad zoals zijn zoon Titus, zijn vrouw Saskia en zijn tweede geliefde Hendrickje. Een zelfportret werd geëxposeerd in rmbrndt.nu

Als vervolg op de Rembrandt-serie ontstond de serie ‘Oude & Nieuwe Helden van (de) Aarde’ met oude helden, inspirators uit de kring van Rembrandt, en nieuwe helden, zoals Jane Goodall, Channa Samkalden en Amanda Gorman. De portretten maak ik van zand en aarde afkomstig van plekken waar de geportretteerde connectie mee heeft. Gelijkenis van uiterlijk en innerlijk uit, ze kijken je echt aan, de aarde kijkt terug.

Tijdens de succesvolle expositie heb ik het portret van president Zelensky verkocht aan Jago Lemmens. De opbrengst, maar liefst 3.000 euro!, heb ik gedoneerd aan het goede doel Stichting De Leeuw Kyiv. De serie breidt nog steeds uit, want genoeg helden om te portretteren. Ook portretteer ik in opdracht.

Beide series ontvingen mooie media-aandacht, met artikelen in de Happinez, de NRC, Het Noordhollands Dagblad, PS Het Parool en LINDA.nl Allemaal te lezen op mijn website onder nieuws en archief.

Curriculum Vitae:

  • 2024: Expositie en gelijknamige kunstgroep “Vermeer & Meer” in Hensbroeker kerk.
  • Expositie in Broeker kerk, Kunstroute Broek in Waterland
  • 2023: Expositie van de 6 winnaars van het tv-programma de Nieuwe Vermeer in de vrije categorie in Museum prinsenhof Delft
    Artikel “Alles komt hierin samen” in het Noordhollands dagblad.
    26 februari: Winnaar van het tv-programma de Nieuwe Vermeer in de vrije categorie aflevering “Jupiter, Venus en Mercurius”.
  • 2022: Reportage in de PS van het Parool: Helden van zand
    Artikel “Zelensky onder de hamer” in het Noordhollands dagblad.
    Artikel “Voor Zelensky komt de aarde uit Polen en de Zwarte Zee” in het Noordhollands Dagblad
    27 april-6 juni Expositie Broeker Kerk in Broek in Waterland.
  • 2021: 21-24 oktober Kunst en Design Beurs Masterly the Hague
  • 2020:  werk in opdracht Joodse Bruidje in zand, aarde, schelp en steen op houten paneel op ware grootte voor particuliere verzamelaar
    NRC: Overzichtsexpositie Galerie Atelier Judith Dubois Rembrandt rises from Dutch soil.
    Artikel in de Linda online over Rembrandt met zand en schelpen en nieuwe website Rembrandt herrijst uit Nederlandse aarde.
    Artikel in het Noordhollands dagblad “Van atelier naar atelier zweven”
  • 2019: Expositie RMBRNDT.NU met Jury Jan Six, Oscar van der Voorn en Bertjan ter Braak.
    Artikel NH-nieuws
    Trompe l’oeil bij Waterlandse tandartsen
    Eerste Rembrandt in zand “Rembrandt selfie” naar aanleiding van het Rembrandtjaar en Lang Leve Rembrandt in het Rijksmuseum. 
    Deelname Happinez Festival met Earthphone project.
    Artikel in de Franse Happinez beeldopening: “Allo, la terre?”
  • 2018: Lancering Earthphone
    Deelname beurs EXPO ART ATRIUM.
    Artikel in de Happinez september nr. 6. “Earth calling!”
    Earthphone “Fossile energie” voor Marian Minnesma en Urgenda.
    Earthphone voor Just-digg-it.
  • 2017: serie Kleine Werelden.
  • 2016: werkreis California consignatie schilderij familieportret in olieverf “de Olijke familie”.
  • 2015: Art Nocturne Knocke, Internationale kunst- en antiekbeurs in Knokke, België. Opdracht: Zandschilderij voor de firma Tuteleers en Tuteleers ter ere van het 40-jarig bestaan van Art Nocturne Knocke.
  • 2014: Expositie Broeker Kerk juni/juli. Kunstroute Broek in Waterland 29 en 30 mei.
  • 2013: Exposities in Galerie S en de Kunstkerk in Amsterdam. Expositie het Hoogeland in Utrecht.
  • 2012: Project met 45 m2 bladgoud op vetrinekasten, Juwelier Pertijs, www.houseofpertijs.com
  • 2011: Expositie in de Paterskerk met Galerie Mia Joosten van 12 t/m 25 maart.
  • 2009: Expositie in de Paterskerk met Galerie Mia Joosten van 19 t/m 28 maart.
  • 2008: 21 en 22 Juni – Deelname aan Open Ateliers Oud-West.
    11-12-13 April – Deelname aan Kunstbeurs Alkmaar in De Grote Kerk.
    Februari – Publicatie artikel in Boer & Bodem, Speciale uitgave over bodemmanagement.
  • 2007: 7 t/m 17 september – Project Colour4kids, decoratie muurschilderingen in een tehuis in Vascauti, Noordoost Moldavië.
    10 juli tot 31 augustus – Groepsexpositie in het Stadsdeelkantoor Amsterdam Oud-west.
    22-23 Juni – Deelname Open Ateliers Oud-West.
    17 tot 22 Juni – Expositie in kantoor van vakbond FVB/FFC in Brussel.
    15 April – Open dag Atelier Judith Dubois, deelname Stadsroute.
  • 2006: Werkreis California een trompe l’oeil wandschildering in opdracht van J. van Hemert in Montara, San Francisco.
  • 2005: Stand op de Artiade beurs in Breda en Alkmaar.
  • 2004: Project Colour4kids, het renoveren en decoreren van het weeshuis Vinh Son in Kon Tum, Vietnam.
    Expositie in Galerie Wim Zwijsen, Mosterdsteeg 8, 1621 HR Hoorn. Klik hier voor het
    krantenartikel: “Schilderijen Dubois doorstaan de tijd“.
  • 2003: Project Colour4kids, het renoveren en decoreren van een opvangtehuis voor straatkinderen in Nha Trang, Vietnam.
    Expositie Galerie Minke Lipsch, Hulsberg. 11 mei t/m 22 juni.
    Expositie in het kantoor van de ENCI, Maastricht.
  • 2002: Werkreis California: olieverf portret in opdracht van J. van Hemert, de “Mona Jetta”.
    Expositie Betonfresco’s, Kunstproject Sanatorium Zonnestraal, Hilversum. Samen met negen andere kunstenaars in opdracht van de Betonvereniging ter ere van de restauratie van Sanatorium Zonnestraal. Klik hier voor publicatie in het boek “Zon en Beton”, uitgegeven door de Betonvereniging
  • 2001: Cursus frescoschilderen aan het Europees Centrum voor de ambachten van het conserveren van het architectonisch erfgoed, Isola di San Servolo, Venetië, Italië.
    Stand op de Kunst Ahoy, beurs in Rotterdam.
  • 2000: Expositie in galerie Rond het Vierkant, Heemskerk.
    Groeps-expositie in galerie Retina, Amsterdam.
    Expositie in C.U.R., Gouda. Klik hier voor het artikel “Elementen centraal in fascinerende expositie”.
  • 1999: Stand op de Residence woonbeurs, Nederlands Congres Centrum, Den Haag.
    Expositie in die Schranne, stadsgalerie van Laupheim, Duitsland. Klik hier voor de artikels “Vielschichtiges über Menschen vermitteln” en “Plastische Figuren mit wenigen Strichen”.
  • 1998: Expositie van decoratieve kunst e.d. bij Gusto, Boxmeer. Zandschilderijen in expositie van galerie Artrade in Heerlen.
  • 1997: Groeps-expositie in galerie Edison, Den Haag.
  • 1996: Werkreis in Californië, USA, naar aanleiding van verkoop van schilderijen aan particulier in Montara bij S. Francisco, California.
  • 1994: Expositie in Metz&co, Amsterdam: “Kunst en Interieur”.
    Expositie in galerie Estimo-grapo, Tongeren, België: “Van Toscane tot Amsterdam”.
  • 1993: Decoraties en trompe l’oeil schilderingen door de tentoonstelling van ‘Eugene Dubois: Man-Ape, Ape-Man.’ The Quest for Human’s Place in Nature and Dubois’ “Missing Link” Pithecantropus in het Pesthuis, Leiden. Nationaal Natuur Historisch Museum.
  • Vanuit Toscane weer terug naar Nederland om in Amsterdam een eigen atelier te vestigen.
  • 1992: Expositie in galerie Jochem, C.L.B., Amsterdam. Klik hier voor het artikel.
  • 1991: Expositie in het gemeentehuis van Ehingen (Donau), Duitsland. “Terra di Siena” Unterwegs sein und verweilen. Krantenartikels: “Das Festhalten der Bewegung und der Fluß der Farbe Wenn aus Bäumen und Büschen Menschen heraustreten”; “ Wenn der Mensch eins wird mit der Natur”; “Energiegeladene Bilder”.
    Expositie in de Iona Stichting, Amsterdam: “Tempi imprevedibili”, geopend door beeldend kunstenaar Appie Drielsma.
  • 1990: Expositie in die Schranne, stadsgalerie van Laupheim, Duitsland. “Bewegung und Harmonie in Mensch und Landschaft”. Klik hier voor het krantenartikel: “Eine hohes Niveau in der Wahl der Farbe und in der Zeichenkunst ”.
    Expositie in het cultureel centrum Kanzlei te Zurich, Zwitserland. Klik hier voor het krantenartikel: “Immer auf der Suche nach Bewegung”.
  • 1987-1990: Werkzaam in de ateliers voor meubeldecoratie en -restauratie, marmer- en antiekimitatie en frescorestauratie, van S.Romagnoli en C.Carretti, Florence.
  • 1986-1987: Docente modeltekenen in het atelier van P. Hamilton. Piazza S.Croce, Florence, Italië.
  • 1985-1989: Cursus aan de Accademia di Belle Artivan Florence, Italië.
  • 1984-1985: Cursus tekenen en schilderen aan het Istituto per l’Arte e il Restauro Florence, Italië.
    Modeltekenen in het atelier van P. Hamilton, Piazza S.Croce, Florence, Italië.
  • 1983-1984: Modeltekencursus in het atelier van F. Witte, Meerssen.
  • 1978-1984:St. Maartens College, Atheneum B, Maastricht
  • 1973 – 1975: Eerste kennismaking met kunst bij kunstenaarAppie Drielsma, Maastricht.
  • 1966: Geboren in Den Briel, Nederland.